Kako kreirati više izvora prihoda u vremenu nesigurnosti, kako prepoznati i napustiti predrasude o bogaćenju, uštedjeti na odjeći, izgraditi biznis na čvrstim temeljima – sve su to teme koje se mogu pronaći na portalu „Žene i novac“, jednoj od rijetkih platformi na kojoj se mogu pronaći savjeti o osobnim i poslovnim financijama, a koji je pokrenula Kristina Ercegović. Što o novcu, poduzetništvu i odnosu žena prema novcu kaže autorica uspješne knjige „Najjači si kad si svoj“?
Razgovarala: Sandra Pocrnić Mlakar
Portal „Žene i novac“ Kristina Ercegović je pokrenula uoči najdublje krize, u drugoj polovici 2019. godine, neposredno prije potresa i pandemije, koji su mnogima promijenili način poslovanja i način života. Unatoč nepovoljnim uvjetima – ili baš zbog njih – portal se afirmirao i postao jedna od najposjećenijih platformi za podršku, savjetovanje o novcu, poduzetništvu i životnim ciljevima, a osnivačica je dokazala kako nije slučajno jedna od najtraženijih i najpoznatijih poslovnih savjetnica u Hrvatskoj. Štoviše, još jednom je potvrdila kako je njezin doprinos poduzetništvu toliki da bi je trebalo uvrstiti među faktore koji doprinose rastu BDP-a – kao što je to ustvrdila ManuelaTašler, urednica u poslovnom tjedniku Lider, na predstavljanju Kristinine knjige „Najjači si kad si svoj“.
S Kristinom Ercegović razgovarali smo o nastanku i razvoju portala „Žene i novac“, o publici i stručnjacima koje je okupila, o razvojnim planovima te o aktualnoj poduzetničkoj klimi, koju dobro poznaje i svakodnevno prati kroz svoj savjetodavni rad.
Portal „Žene i novac“ pokrenut je prije nešto više od godinu dana, a razvijao se u teškoj i kriznoj 2020. godini. Kako objašnjavate uspjeh portala? Kakav je bio razvoj projekta u prvoj godini? Jeste li prebrodili lockdown i ograničenje okupljanja?
*Portal smo pokrenuli u srpnju 2019., no pravi razvoj je krenuo tijekom krizne 2020. Kako smo mali nišni portal i još rastemo, nismo mogli odmah računati na podršku oglašivača, pa smo promijenili poslovni model i uveli Žene i novac VIP klub i godišnju članarinu. Odnosno, doslovce smo samo sjedili kući i davali koristan sadržaj, pa su nam ljudi sami rekli da nam hoće plaćati i počeli su uplaćivati… i tako nas „prisilili“ na članarine.
Uveli smo odmah redovite live emisije Žene i novac, čak tri puta na tjedan, kao i online edukativne evente za koje povremeno imamo i sponzore, s obzirom na veliku gledanost i ciljanu nišu žena (35 do 45 godina) koje imaju svoj novac. Članicama smo osmislili niz pogodnosti: od promotivnih – da, primjerice, imaju intervju i promo live emisiju preko niza edukacija koje su im potrebne za rast i razvoj njihova biznisa, neprestanoga mentoringa i savjetovanja, pa sve do praktične podrške – FB grupe, whatsapp chata za promptne situacije. Tako uvijek imaju koga pitati i, ako netko ne zna, svi znamo sve zajedno ili znamo tko zna. Unatoč svim ograničenjima, održali smo i tri radionice uživo i jednu godišnju konferenciju, kasnije i online radionicu i nedavno prvi od tri planirana vikend retreata u Istri, a iduća dva su predviđena u Dalmaciji i Baranji.
Kako je navedeno na stranici, misija i ciljevi portala su financijska pismenost, upravljanje novcem i financijska odgovornost te vizija samostalne i financijski neovisne žene. Kako ste uočili potrebu za financijskim savjetovanjem žena? Koji su bili okidači za osnivanje portala baš uoči duboke krize?
*Okidač mi je bila moja privatna situacija. Naime, naslijedila sam mamin dug nakon njezine smrti za koji nisam prethodno znala, a koji je bio posljedica njenoga života iznad mogućnosti. Uz to sam dobila i nesređenu imovinu u paketu s nesređenim obiteljskim odnosima. Kad sam o tome počela pričati, shvatila sam da velik broj ljudi ima iste i još više drugih problema i da se o njima ne govori, da se sve gura pod tepih i ne rješava se – odatle i moto portala Ovdje otvoreno govorimo o novcu.
Neki nas pitaju zašto žene i novac… pa novac je univerzalna tema! Istina, portal čita i 42 posto muškaraca, a skoro svi članci odnose se i na muškarce. No, ono što je specifično za žene jesu teme osjećaja manje vrijednosti, besplatnog rada, zauzimanja za sebe i svoja prava, za veću plaću, utjerivanje alimentacije, nepristajanje na pritisak da se odreknu svog nasljedstva u korist braće i sl. Kriza je samo dodatno izvukla na površinu sve potisnuto te istaknula potrebu i važnost svjesnog upravljanja novcem i potrebu za više izvora prihoda, planiranje mirovine, štednje, investiranja i dr.
U istraživanju o upravljanju novcem, koje ste proveli u okviru projekta “Žene i novac”, navedeno je kako 20 posto žena trpi neki oblik financijskog zlostavljanja jer ne smiju raditi ili im se uskraćuje odlučivanje o novcu. Ima li odnos prema novcu u primarnoj obitelji utjecaja na kasnije pristajanje na financijsko zlostavljanje?
*Iz primarne obitelji i od predaka preuzimamo uvjerenja, misli i emocije oko novca, a svi smo i doživjeli neke situacije u djetinjstvu koje su ostavila traga na nas i formiranje uvjerenja o sebi i novcu. Pretkinje su nam govorile da žena mora imati svoj dinar, u modernom prijevodu kad imaš svoju lovu, ne daš se…. Međutim, podaci ukazuju da i žene koje više zarađuju u braku i vezi doživljavaju, čak i u većoj mjeri, zlostavljanje. I veze s muškim sponzorušama – kako su ih neke naše kolumnistice nazvale – sponzorušanima, gdje se žene osjećaju kao bankomati su druga strana financijskog zlostavljanja. Dokazano je kako je novac najčešći uzrok svađa u vezama i poticaj za raspade veza. Zato je važno otvoreno razgovarati o svemu, pa i o novcu. Sve je u redu ako se obje strane dogovore i na to pristanu jer to njima oboma odgovara. Ovdje dolazimo, kao i u svemu, do pitanja vlastite vrijednosti, zauzimanja za sebe i postavljanja zdravih granica.
Na portalu se okupljaju poslovni savjetnici, coachevi, terapeuti i menadžeri koji pišu savjete za gospodarenje osobnim financijama i za vođenje poduzeća. Tko piše za „Žene i novac“ i kako okupljate suradnike?
*Sami su nam se javili, sad ih je više od 50, četrdesetak žena i desetak muškaraca. Svi pišu jer žele podijeliti znanje, stručni su i imaju bogato iskustvo, poslovno i životno. Nema pritiska oko rokova, svi pišemo kad nam dođe inspiracija.
„Žene i novac“ mnogim prilozima ruše predrasude i predlažu prilagodljivost, dosjetljivost i informiranost, uz samopouzdanje i fokus na vlastite ciljeve. Koliko je publika svjesna potrebe rušenja predrasuda? Kako se širi glas o portalu i kojim tempom raste broj posjetiteljica?
*Puno publike redovito doživljava AHA efekte i „Super, nisam sama u ovome“. Pa i mi sami učimo… i ja sam jako puno naučila o novcu, najviše otkako imam portal. Otvaramo sve tabu teme, nije lako govoriti o tome, ali navikavamo se. Kaže se da je ljudima teže govoriti o novcu nego o seksu. Dijele se članci, žene pozivaju prijateljice da se pridruže u tzv. veliku Fb grupu, gdje nas je sad 6000+, a u VIP klub se može samo po preporuci ili na poziv. VIP klub je samo za one koje zaista žele novac, a ne izgovore. Raste broj čitateljica i vjerujem da ćemo nastaviti u tom pravcu…
Tko većinom čini publiku portala – poduzetnice ili žene različitih profila? Jesu li financijski savjeti potrebniji poduzetnicama nego zaposlenicama ili pak domaćicama?
*Muškarci čine 42 posto publike, ostalo su žene u dobi od 35 do 45 godina. A članice VIP kluba su diljem regije i naša dijaspora. Neki dan mi je stigao jedan od dražih komplimenata: gospođa podrijetlom iz Hrvatske, koja 20 godina živi i radi po svijetu, kaže da je bila posvuda članicom raznih ženskih klubova te da joj je Žene i novac VIP klub najbolje iskustvo ikad – jedina prava iskrena ženska podrška.
Tu energiju nastojimo od početka zadržati i na portalu i svuda gdje se veže naše ime, tu energiju davanja, pomoći i podrške. Bez osude. Potičemo pravo na svjestan izbor i podržavamo jedna drugu, pa i kad se s izborima one druge ne slažemo. Najvažnije je početi svjesno upravljati svojim novcem. Bez obzira tko smo, gdje smo i čime se bavimo.
Vaš projekt Business cafe za mlade poduzetnike razvijao se i izvan granica Hrvatske. Kakvi su regionalni planovi za razvoj projekta Žene i novac? Kakve su potrebe za financijskim savjetovanjem žena u regiji? Razlikuju li se u odnosu na razvijene zemlje Europe?
*Da, ali ne razlikuje se toliko, žene dijele istu sudbinu posvuda, premda Balkan svakako nosi svoje specifičnosti zbog povijesnih okolnosti. Čitani smo i u regiji i u dijaspori, a plan nam je u toj niši proširiti utjecaj i čitanost.
I dalje se bavite individualnim savjetovanjem poduzetnika u svom matičnom poduzeću Zaokret. Što je kriza promijenila u poduzetničkom načinu razmišljanja? Tko su danas poduzetnici i kako se odlučuju pokrenuti vlastiti posao? Koje su dobi poduzetnici i kako mladi razmišljaju o poduzetništvu?
*Stalno radim individualna poslovna savjetovanja, otprije nekoliko godina najviše s postojećim iskusnim poduzetnicima, a zadnju godinu dana sve mi više dolaze ovi tzv. početnici – dakle, netko tko tek kreće i hoće nešto svoje. Kriza je mnoge prisilila da poduzetnički razmišljaju i da se pokrenu. Mnogi se iz potrebe odlučuju na pokretanje posla i to nužno nije loše, iako poduzetništvo nije za svakoga, ali poduzetnički način razmišljanja svakako jest. A to znači ne kukati već preuzeti odgovornost, ne biti žrtva okolnosti – nego poduzimati akciju, izvući maksimum iz postojeće situacije i resursa i brzo se dići nakon životnih i poslovnih padova.
Najčešće se kreće u poduzetništvo u životnoj dobi od 39. do 45. godine i takvi su poduzetnici statistički najuspješniji. Nikad nije ni kasno ni rano. Svatko od nas ima svoj put. Ako imate san, nemojte čekati da vam na samrti bude žao što niste radili što ste htjeli, zbog čega se najčešće žali. Mladi se sve više okreću poduzetništvu jer im je, srećom, sve dostupnija slika u medijima o tome što poduzetništvo jest ili nije i tko je, ili nije, poduzetnik i poduzetnica. Slika poduzetništva mijenja se nabolje, kao i poduzetnička klima. Puno je tu još posla, no puno smo i napravili. I idemo dalje, jer Hrvatska je već jedna od najkvalitetnijih zemalja za život, a samo mi je možemo učiniti i jednom od najkvalitetnijih zemalja za rad i poslovanje. I to vrlo brzo!