U galeriji Državnoga arhiva u Sisku otvorena je izložba (8.-15. ožujka) luksuznih pletiva modne pletilje Ljubice Ajduković Ugarković. Ovaj posve autentičan doživljaj mode još jednom je pokazao kako se stare kategorije predstavljanja mode – na pistama, u foajeima i komornim prezentacijama mijenjaju i uozbiljuju…
Ljubica Ajduković Ugarković (druga s desna): portret s prijateljima
Kad pomislite na Tjedan mode u Parizu, vjerojatno vam odmah padne na pamet uzbudljiva haute couture odjeća. No, jeste li sigurni da znate na pravi način protumačiti njeno značenje? Unatoč tome što je prilično jednostavno. Jer, za modnoga je autora, osim poznavanja „visokih“ kriterija, dosad gotovo uvijek bila velika čast pripadati nekoj razvikanoj modnoj kući. Često važnije nego biti istinski kreativan. I, dok je prije modom često dominirala apstraktna odjeća, sada je stvarni društveni život počeo biti važan, pa se moda koristi aktualnim trendovima više klase kako bi se odjeća prilagodila estetskim željama kupaca. Uz to, moda je prva prihvatila personalizaciju i pojavu velikoga broja kreativaca, zahvaljujući influenserima i modnim blogerima. Ako pak pomislite na Državni arhiv, recimo onaj u Sisku, tada ondje od 8. do 15. ožujka 2024. nećete naći izložene povijesne fakte, već izloške od luksuzne modne pletenine što ih je proteklih mjeseci isplela kretivna autorica Ljubica Ajduković Ugarković. U galeriji Državnoga arhiva, u za modu posve netipičnom interijeru, izložila je pletene haljine, veste, topiće, šalove, sve od prirodnih materijala poput sirove i valjane vune, pamuka, lana, viskoze, finih mješavina…, koji su postavljeni na moderan, inspirativan način, poput instalacije ili skulpture, što je maštovito osmislila i postavila Ana Ugarković.
Ova modna izložba, postavljena u manjem centru i na netipičnom mjestu, zaokupila je moju pozornost jer je modna izložba Ljubice Ajduković Ugarković svojim načinom prezentiranja i odnosom prema odjevnim predmetima kao subjektima mode još jedan pokazatelj kako su stare kategorije predstavljanja i tumačenja mode zakrčene te da se dosad poznata moda u svom bjesomučnom tempu produkcije i izlaganja pomalo urušava. Osim toga, „francuski pisac i političar André Malraux tvrdio je da je kreativnost “najkraći put od čovjeka do čovjeka ”, jer upravo kreativnost kao izvorna ljudska djelatnost uspijeva izraziti osjećaje, stanja općenito, kroz potpuno opipljivu formu, istodobno obavijenu velom misterija i po prirodi podložnu interpretaciji. Tako je i u modi, koja kao kreativnost fascinira, uključuje, oslobađa strast stvaranjem odjevnih predmeta i neprestano inspirirajući.“
A da su umjetnost i moda usko povezane zajedničkom niti, često postavši isto – pokazala je to i ova Siščanka svojom bujnom kolekcijom radova s izložbe. “Cijeli njezin modni projekt djeluje kao avantura, a modno stvaranje kao poticajan proces oblikovanja modnoga dizajna. U kreativnom smislu, pletiva preobražavaju modni izričaj, a kreacije izražavaju njenu osobnu bit, jer načinom rada često podsjećaju na izgled desete umjetničke forme.”
Pletiva Ljubice Ajduković Ugarković, jednom riječju, impresioniraju: jednom kada uđete u taj svijet, želite vidjeti i sljedeći predmet, jer bitni element koji karakterizira njene radove nedvojbeno pripada modnom izričaju s identitetom. Radovi joj nadilaze individualne kreacije, budući da posjeduju karakteristike potrebne da se uzdigne do višeg statusa i vrijednosti, ne samo s estetskoga stajališta.
„Analizirajući, pak, pojam umjetničke vrijednosti modnih radova Ljubice Ajduković Ugarković“ – kako stoji u katalogu za izložbu – „valja reći da je u njima evidentan quid pluris, jer posjeduje one posebnosti koje nadilaze puku estetsku eleganciju. Drugim riječima, njezin kreativni dizajn pobuđuje estetske emocije, ali iznosi i snažan subjektivni karakter u odnosu na oblike koji se inače nalaze u sličnim proizvodima na tržištu. Uz to su njena pletiva obdarena autonomnom relevantnošću.
Povijest radova Ljubice Ajduković prožeta je sjajnom inspiracijom, preispitivanjem i reinterpretacijom već postojećih proizvoda. Ali ona u razigranom dijalogu s kreativnošću i poznavanjem materijala pronalazi ispunjenje, mimo medija, novih tehnologija i društvenih mreža, prepoznavajući ukus moderne boemske, umjetničke i dizajnerske publike, s kojom je u skladnoj modnoj vezi.“
Nova essence trendovska kolekcija ‘Hugs&Teddies’ osvaja srca svih ljubiteljica ljepote svojim super slatkim dizajnom medvjedića, ekstra mekim materijalima i toplim, nježnim bojama. Kolekcija nudi sve što je potrebno za potpuni izgled: olovku za usne i sjajilo za usne, sjenilo i paletu za lice, kistove i gumice, kao i lak i naljepnice za nokte…
Essence HUGS&TEDDIES plumping sjajilo za usne
Sve je u poljupcu: sjajilo za usne HUGS&TEDDIES dolazi u toploj nude nijansi sa srednjim prekrivanjem. Meka tekstura poput maslaca glatko se razmazuje po usnama i pruža završetak visokog sjaja s plumping učinkom. Povrh toga, sjajilo za usne ima ugodan miris vanilije i mente – stvoreno za ljubljenje.
Paleta za oči & lice
Essence HUGS&TEDDIES paleta za oči i lice nudi sve što vam je potrebno za blistav izgled lica. Šest sjenila u nježnim nude, smeđim i ružičastim nijansama mogu se koristiti za stvaranje prekrasnih stilova šminke za oči. Zahvaljujući raznim završnim obradama s mat, metalik i satenskim teksturama, možete postići različite izglede s različitim efektima. Rumenilo ističe obraze, a highlighter stavlja naglaske i daje sjaj tenu. Paleta dolazi u blijedo ružičastom dizajnu s motivom slatkog medvjedića.
Soft olovka za usne
Mekana olovka za usne iz essence HUGS&TEDDIES kolekcije savršeno nadopunjuje sjajilo za usne. Zahvaljujući svojoj super mekoj teksturi, ocrtavanje duž kontura usana i precizno prekrivanje ne predstavljaju nikakav problem. Njegov dugotrajni završetak je trešnja na vrhu.
Mirisne naljepnice za nokte
Aww! Naljepnice za nokte Hugs&Teddies poboljšavaju nokte svojim slatkim dizajnom medvjedića. Na izbor je 50 različitih motiva. Dodatni naglasak: naljepnice za nokte imaju miris vanilije.
Mat lak za nokte
Za potpuno udoban izgled nemojte propustiti nokte. Essence HUGS&TEDDIES mat lak za nokte dolazi s visoko pigmentiranom formulom i toplom nijansom kakaa. Stvorite manikuru s visokom pokrivenošću i mat završetkom sa samo jednim nanošenjem.
Essence HUGS&TEDDIES gumica za kosu
Tako pahuljasto! Uz essence HUGS&TEDDIES gumicu kosu možete za tren oka svezati u ležeran rep ili šinjon. Gumica će zasigurno impresionirati svojim super mekanim materijalom od plišanog medvjedića.
Set kistova
Set kistova iz essence HUGS&TEDDIES kolekcije savršen je partner za paletu za oči i lice. Kist za nanošenje sjenila i kist za lice imaju ultra mekana bijela vlakna i ručku mekanu na dodir koja udobno leži u ruci. Pakiranje dua kistova privlači pažnju svojom nježno ružičastom bojom i dizajnom umiljatog medvjedića.
Zanimljiva modna izložba dogodila se ovih kišnih dana u Zagrebu, na adresi Ljudevita Posavskoga 15, u sklopu maštovito osmišljenog dućana reciklirane odjeće Mango Sticky Rice Vintage Shop, gdje je svoje kreativne pletene modele izložila umjetnička pletilja Ljubica Ajduković Ugarković iz Siska…
O Ljubici Ajduković Ugarković već smo pisali i naglasili kako ova samozatajna Siščanka u svojim pletenim radovima utjelovljuje istodobno strogost, racionalnost, hrabrost da se usudi, ali i inovativnost ((https://svijet.com.hr/ljubica-ajdukovic-istinska-predstavnica-nepogresivog-stila/). Sve rečeno, i još puno mašte, ugradila je i u kolekciju pletenih ljetnih prsluka i „vestica“ izloženih u Mango Sticky Rice Vintage Shopu u Zagrebu. Cijela ta serija, izvezena u prirodnim materijalima, ljepotom i linijama sličnija je umjetničkim djelima nego tek nosivim modnim uradcima. Premda se Ljubica Ajduković Ugarković u ovim radovima rukovodi modnim dizajnom, ovaj put uspješno je uspostavila zeleni dijalog s mjestom gdje su modeli izloženi i gdje će ostati vidljivi sve do 1. studenoga 2022.
Naime, Vintage Shop Mango Sticky Rice, koji je pokrenula poduzetna ekonomistica Nidžara Mustafić, otvoren je početkom 2019., s nakanom da se ondje prodaje vintage odjeća i modni dodatci za muškarce i žene, i to odjeća dobre kvalitete, stara najmanje 20 godina te da predstavlja modno najbolje iz razdoblja kad je izrađena. Osim izazova prodaje vintage odjeće, Nidžara Mustafić osmislila je i izložbe, koje se održavaju svako dva mjeseca i koje okupljaju umjetnike i dizajnere slične ideologije, jer ondje mogu pokazati svoje radove, posebice one što u svojoj modnoj i umjetničkoj potki imaju zelenu filozofiju.
Recikliranje vintage odjeće i zelena orijentacija pokazali su da je nova modna publika sve osvještenija, pa u dućanu kupuju studenti, umjetnici, kazalištarci, arhitekti itd. Popularne cijene reciklirane odjeće i modnih dodataka – od 10 do 50 eura – također su u skladu sa zelenim stavovima vlasnice. Haljine Žuži Jelinek, Mirjane Marić, Katarine Balog, modne kuće Mura i brojnih drugih kreatora i modnih kuća koje su svojedobno proizvodile visokokvalitetnu odjeću od 1. siječnja 2023. moći će se pronaći i na web shopu.
Mali ormar sjećanja, kako su ovo dražesno zeleno mjesto nazvali kupci, nalazi se u zagrebačkoj Ulici Ljudevita Posavskog 15, kod Tvornice (otvoreno radnim danom od 12 -18, a subotom od 10 -14 h), ove će jeseni, kaže vlasnica Nidžara Mustafić, iznenaditi posjetitelje i kupce ne samo umjetničkim i modnim izložbama, nego i kvalitetnim odabirom vintage odjeće iz devedesetih, posebice balonerima i kaputima. Recimo i to, Mango Sticky Rice Vintage Shop je jedno od samo dva takva mjesta sa zelenom modnom filozofijom u Zagrebu, gdje se, čim uđete, razaznaje stav i – kvaliteta.
Moda za jesen 2021. puna je jakih boja, ali teško ćemo odustati od nošenja crne odjeće, posebice ako priziva devedesete. Ipak, želite li biti chic, slijedite neke modne trikove ukradene s modnih revija…
Budući da je crna ušla u žensku garderobu na velika vrata – što moramo zahvaliti Coco Chanel – postala je nezaobilazna i za dnevnu odjeću. Unatoč stvarnoj biti boje, potpuna crna i dalje ima posebnost koja poboljšava siluetu i postaje pravi spoj želje bez nužnog fokusiranja na izreze i kratke rubove. Dobro znamo da uska mala haljina ili prozirne tkanine mogu pustiti mašti na volju, zahvaljujući onoj auri misterija koja se oko crne odjeće neizbježno stvara. Osnovno pravilo zavođenja koje je nedavno pokazala na crvenom tepihu (i na after partyju) Kim Kardashian predstavljajući se u čednom odijelu od druge kože koje ju je prekrilo od glave do pete, odjeći visoke mode Balenciage, može se smatrati suvremenim tumačenjem nošenja crne boje, ali i naučiti kako zadiviti ovom ne-bojom. Ne zaboravimo, Kim Kardashian je ujedno tumač najnovijeg ukusa.
Otkopčavanje, asimetrični izrezi ili klasični odjevni predmeti koji se nose bez gornjeg dijela (jakna, kardigan ili prsluk) trikovi su koji otkrivaju dijelove tijela i privlače pozornost. Potpuno crno može se poboljšati kontrastnim detaljima: par svijetlih cipela, metalni pribor ili maxi dragulji koji pokazuju savršeno sjajnu kožu. Mini suknje, tajice s vezicama i čipkastim grudnjacima, dokoljenice, pariške čarape – protagonisti su ovog izgleda.
Crno na crno destabilizira se s materijalnim teksturama odjeće i pribora i uvijek je važeći modni trik bez premca. Ali nije jedini: crna boja može istaknuti trendovsku boju (ovratnik u svježoj tamnocrvenoj nijansi koji izvire izbaršunaste jakne, naprimjer ), može biti popraćena tamnoplavom ili bazaltno sivom kako bi se dobio izgled pun šarma.
Monotonija crne boje može se pak razbiti živahnom teksturom koja iskače iz izreza i izrezuje ili savršeno prekriva noge hulahopkama s uzorkom ili čizmama-čarapama.
Ovako su vidjeli jesen u crnom u VOGUE ITALIA: sve čipka i robusne čizme u stilu devedesetih
Crna boja u književnosti predstavlja jezik punka, goth i grunge kulture. U modernoj modi haljinu može poboljšati par borbenih kožnatih čizama od kože, dok se remeni pretvaraju u mikro gornji dio. Konačno, umjetnička deklinacija, gdje crna boja sudjeluje u geometrijskom grafičkom dizajnu s optičkim okusom, predlaže upotrebu logotipa u modernim verzijama. Crna je boja koja nema godišnjeg doba: idealna je tijekom hladnijih mjeseci, ali savršena i u prijelaznim razdobljima, pa čak i ljeti. Nemoguće je pogriješiti sa crnom, elegantnom i profinjenom bojom koja pristaje uz gotovo sve i koja se s velikom lakoćom može nositi u bilo koje doba dana.
Sada kada je nova sezona pred nama i što svijetle boje i hrabriji otisci više nisu opcija, potpuna crna boja pravi je odabir da izgledate besprijekorno od jutra do mraka. I teško onima koji misle da je ova boja preozbiljna i da je treba nositi samo u posebnim prilikama: doista ova boja uvijek čini da se osjećamo dorasli situaciji.
Odlučite li se za haljinu dugih rukava koju ćete nositi s udobnim ravnim cipelama ili uživate u eksperimentiranju s novim kombinacijama, promišljenim do najsitnijih detalja, uvijek ćete biti savršeni.
Ako se volite suočiti sa svakodnevnim zadacima s udobnim, a u isto vrijeme ženstvenim izgledom i ako vas sportski chic stil najbolje odražava, pokušajte odjenuti svoju omiljenu malu crnu haljinu sa crnim satenskim bomberom, model koji pristaje ovom razdoblju godine i koji je sveprisutan u svim novim kolekcijama za jesen, a odjeću upotpunite tenisicama: ne možete biti ženstveniji od ovoga!
Ako ništa drugo, ove jeseni nosit će se divne crne suknje
Svestrana kombinacija koja se može koristiti tijekom dana, za ured i u svim drugim situacijama koje zahtijevaju službeni dress code, ali koje se mogu nositi i navečer, ono je što klasične crne culotte kombinacije s bluzom iste boje žele. Izgled možete dovršiti parom mokasina ako želite izgledati sportskije. Alternativno, uvijek se možete odlučiti za par gležnjača ili štikli, ako želite dati izgledu izrazito ženstveni dodir.
Za elegantnu večer, večeru udvoje ili zabavu s prijateljima, zadivite sve i odlučite se za dugu crnu haljinu do stopala, jedan od onih modela prepunih detalja koji se ističu, i nosite je uz par klasičnih potpetica.
Crna boja dominirala je i na modnim revijama, s kojih smo uzeli najbolje
Za neformalan izgled, savršen za slobodno vrijeme ili za vikende izvan grada, odlučite se za crni traper kombinezon koji ćete nositi s osnovnom majicom dugih rukava u istoj boji i par udobnih balerinki. A ako želite oživjeti izgled, upotpunite sve to torbom preko ramena s metalnim odsjajima: bit će vam udobno, a izgledat ćete moderno.
Konačno, potpuno crno, ono od glave do pete, koje prekriva i obavija lik poput omota, vrlo je senzualna zaštita, kao i način da natjerate ljude da pričaju o sebi, a da se ne pokažu … baš lijepo!
Zlatar, tvorac umjetničkog nakita i dekorativnih predmeta za dom, Stjepan Balja, rođeni Zaprešićanac, jedan je od samo petorice svjetskih zlatara koji stvaraju, posebnom, tajnom tehnikom, i u titaniju. Iznimni, eksperimentalno umjetnički jesu, međutim, i njegovi najnoviji ukrasni predmeti, odnosno nakit u srebru…
Ivanka Ivkanec prije nekoliko godina napravila je bogatu monografiju o Stjepanu Balji, prikazavši sve umjetnikove faze, ali i tehnike kojima se služio. Po njenu mišljenju, o ovom umjetniku ponajbolje govore stručni tekstovi, kao i katalozi za više „od 130 zajedničkih, 43 samostalne i 4 revijalne…“
Stjepan je Balja jedan
od malobrojnih umjetnika u nas i u svijetu koji, osim nakita od od zlata i srebra, radi nakit od titana. Već
godinama javnosti je poznat po svojoj tehnici patiniranja, ali je izuzetan i po
načinu tretiranja površine materijala: koristi se pjeskarenjem, gužvanjem,
valovitim nabiranjem, specijalnim poliranjem do postizanja visokoga sjaja. Ti
pak postupci obrade metala čine njegov nakit izuzetnijim, zanimljivijim,
nevremenskim, jer – uz to – uspijeva realizirati i posebne učinke lomovima
svjetla, postižući inovativan, nadasve poseban kolorit. Stjepan Balja oblikuje
nakit i prema željama kupaca, premda identitet i želje svojih kupaca nikada ne odaje, već to čuva kao ispovjednu
tajnu. Unatoč tomu, zaljubljenici u njegov nakit dobro znaju što bi sve mogao
ispričati: kako on, tako i njegov nakit.
Na slikama gore: Svoju tehniku obrade srebra Stjepan Balja još uvijek radi služeći se svojim starim alatom. Jedino se modernizirao, kako sam kaže, „strojem za bušenje“. Broševi na slikama kombinacija su srebra i titana, a dio su kolekcije koja još uvijek nije prezentirana javnosti. U posljednje vrijeme umjetnik s posebnim zadovoljstvom i jako mnogo radi nakit s titanom. Smatra da su mogućnosti titana iznimno velike te se dobrom obradom, imaginacijom i – posebno – velikim trudom postiže zapanjujuća ljepota nakita. Inače, na novim kolekcijama radi i po nekoliko mjeseci.
Rođen je 1940. godine
u Zaprešiću, a s nakitom se sreo kao dijete, kad je, u vrtu, pronašao stari
metalni prsten, pečatnjak. Htio ga je nositi, no kako mu je bio prevelik, čekićem
ga je pokušao obraditi, odnosno prilagoditi svojoj veličini. I tako je sve
počelo…
Nakit, odnosno predmeti sa srebrom i legurom, koje je „čarobna formula“ umjetnikova poslovna tajna, nastali su također u novije vrijeme, ponajviše kao umjetnikova znatiželja što sve može dobiti kombinacijom srebra i te, posebne legure. Naime, srebro se pojavljuje kao osnova, dočim su aplikacije od legure. Ova kolekcija odiše nebrojenim nijansama, od zemljanih, narančastih, kobaltnih itd. tonova – do nijansi umjetničke patine. No, osim boja, ova se kolekcija ističe i umjetničkim, ali istodobno modernim formama, kroz koje se ipak nježno provlači prepoznatljiv umjetnički rukopis Stjepana Balje.
Diplomu zlatara dobio je 1957. godine, potom
je učio kod Ivana Krunića i Juraja
Roka. Već
1966. otvorio je vlastitu radionicu za izradu i oblikovanje nakita od
plemenitih kovina u Zagrebu, a onda u Zaprešiću. Osamostaljivanjem je zapravo i
počeo njegov kreativni uspon, pa je samo tri godine poslije stekao status
zlatarskoga majstora. Zahvaljujući svojim umjetničkim realizacijama, 1973.
godine postao je član ULUPUH-a, a 1993. godine dobio je i status slobodnog
umjetnika, što je zapravo priznanje za silan broj samostalnih i inih izložbi
umjetničkoga nakita.
Pojava velikih trgovačkih lanaca s jeftinim
nakitom nije ga, kaže, nipošto obeshrabrila, već je njemu osobno upravo to
pomoglo da kroz konkurenciju vidi što je loše, a što dobro, odnosno koliko je dobro on sam nešto napravio.
Konkurencija mu je, kaže, uzmogla da razvije svoju imaginaciju. „Kad izrađujem
nakit, želim da svaki komad nosi poruku, poruku ljubavi. Jer da nemam ljubavi prema poslu, ne
bi bilo ni moga nakita, da nema ljubavi – ne bi bilo darivanja. Ljubav sve
pokreće“, rekao je svojedobno za magazin „SVIJET“. Umjetnički nakit izrađuje
više od 50 godina, a – osim brojnih priznanja – za svoj je umjetnički doprinos
Stjepan Balja 1998. godine nagrađen i
„Redom Danice Hrvatske s likom Marka Marulića“.
Premda nije nikad favorizirala modne revije, velike fashion skupove, hrvatska dizajnerica i poduzetnica Greta Gudelj modni put izabrala je iz razloga što se u okruženju mode, ljepote i modnoga sadržaja oduvijek najbolje osjećala. S iskusnim okom dizajnera, profesionalnim instinktom stilista, izvrsnim poznavanjem konstrukcije odjeće i nedvojbenim osjećajem za proporcije tijela, ali i neizostavno izbrušenim zanatom, svoju modnu etiketu Greta Gudelj pretvorila je u sinonim za modele od finih prirodnih tkanina za suvremenu poslovnu ženu i odjeću za posebne prilike, koja odiše ženstvenošću, a kojoj su izuzetno naklonjene najpoznatije Hrvatice…
Danas, kao vrlo prepoznatljiva dizajnerica, u čijem modnom ateljeu tijekom samo jedne kupovine možete naučiti više o svom stilu i onome što vam zapravo odgovara nego čitajući godinama savjete iz promo magazina, Greta Gudelj se ne ostavlja maštanja o novim kolekcijama, kombinacijama, poslovnom širenju…
Na domaću modnu scenu Greta Gudelj intenzivnije je stupila 1988. godine. U svijetu mode je to što ona radi poznato kao pret-a-porter medio alto, označavajući stil koji je prepoznat između konfekcije i visoke mode. Njezina profesionalna, radna biografija mogla bi započinjati riječima kao u mnogim pričama o uspjehu – kako je riječ o dizajnerici koja je kao mala počela kreirati i šivati, vaditi krojeve iz tada vrlo popularne Burde i magazina Svijet, a „bila je vrhunski odjevena zahvaljujući svojoj mašti“. Čini se da je na njezinu imaginaciju i kreativnost više utjecala činjenica što je djetinjstvo provela u Stonu, u podneblju koje, kako će sama Greta reći, „okruženje gdje je sve lijepo, gdje nema ni trunka suvišne ljepote, a pogotovo ne premalo. Kad ljudi odrastu u takvom okruženju, odrazi se to i na svu njihovu svijest, poimanje ljepote.“ Osim toga, u tamošnjim obiteljima vazda je postojao običaj da mlada žena mora znati vladati iglom, koncem i škarama, a Greta je to vrlo rano i nadišla, tajno krojeći i šivajući modele, oduševljavajući sebe i druge onim što bi proizvela. Stoga vrlo rado priča anegdotu iz svoje rane mladosti, kada je kao tinejdžerica, dok joj je majka bila odsutna zbog bolesti, poput Vivian Leigh u filmu „Zameo ih vjetar“ , strgala zavjese s prozora i sašila haljinu, u kojoj je potom izašla.
Greta Gudelj s prijateljima
GODINE KREATIVNE MODE: Greta je Gudelj u hrvatskoj modi prisutna godinama, pa je i ostavila traga na mnoga fashion zbivanja. U Zagreb je iz Stona došla studirati, kako bi se maknula iz stonske sredine, južnjačkoga okruženja, jednako blagoslovljenog zbog ljepote, kao i zakinutoga za poštivanje i maštanje mlade i lijepe žene, koja se, k tome, izdvajala svojom posebnošću i darovitošću te imaginacijom. Ondje, u Zagrebu, čistila je stanove kako bi zaradila za materijal i tako si sašila haljinu. Smjesta su je primijetili i počeli je zvati da šije pojedincima. Kada se udala, shvatila je, kaže, da se mora usmjeriti prema modi…
K
Godinama je, šivajući, zarađivala više od svog muža, visokoobrazovanog i dobro plaćenog stručnjaka. Nakon njegove smrti odlučila se osamostaliti, uozbiljiti rad koji ju je ionako uvijek posve zaokupljao. Na Jarunu je otvorila dućan krajem osamdesetih, za koji je trebalo mnogo truda i umijeća da privuče klijentelu. Bile su to predratne godine, vrijeme izuzetno osjetljivo za poduzetnike, kada se moda u Hrvatskoj još doživljavala kao vrhunska konfenkcija ili kao odjeća s potpisom u to doba manje poznatih inozemnih dizajnera. Odlučila se stoga ispred trgovine na Jarunu prostrijeti tepih te napraviti malu modnu reviju: događaj koji će zacijelo ostati zapisan u povijesti hrvatske mode kao prva modna revija na otvorenom! No, „modni led“ je tako probila. Dobila je kupce, izbirljive poslovne žene, željne modela s dahom Zapada, ali kupljene u susjedstvu. Ubrzo će im Greta Gudelj sve to omogućiti na novoj lokaciji u Ilici.
Svečane haljine i suknje, bogato opremljene
Danas je njezin novi modni atelje u
Gundulićevoj ulici mjestom sastajanja žena s ukusom: poslovne žene, javno
eksponirane,veleposlanice, političarke, glumice i tv-voditeljice… sve one u
modnom ateljeu Greta Gudelj dolaze po svoj „komad dobre odjeće“, jer im se
ondje jamči kvaliteta tkanine, fini materijali s potpisom Roberto Cavalli,
Giorgio Armani, Jean Paul Gaultier, Chanel… Greta je zagovornica prirodnih
materijala, vune, viskoze, lana i ponešto svile, od kojih izrađuje svoje
modele, ponajviše kostime, koji se svrstavaju u pret-a-porter dnevni look, a uz neke izmjene i prilagođene dodatke
pogodni su i za večernje izlaske. Nove tehnologije izrade tkanina omogućile su
kombiniranje lycre, poliesterskih i acetatskih vlakana s prirodnima, a rezultat
su tkanine koje se manje gužvaju i ugodnije su za nošenje. Takve tkanine skuplje su i kvalitetnije od
stopostotno prirodnih.
PERSONALIZIRANI MODELI: Premda je istinski zagovornik isključivo prirodnih
materijala, za Gretu je izazov unošenje novosti, pa se dogodi da uvede neku boju koja tek poslije u nas postane
moderna. Crna, siva, bijela – boje su koje prevladavaju na njezinim kreacijama.
Do prije nekoliko godina njezini su modeli bili minimalistički i čistih linija,
a sada se mogu opisati kao “spoj čistih linija i modernih detalja”,
dok svaku sezonu karakterizira poneka promjena. „Ne slijedim trendove pod svaku
cijenu“ – objašnjava svoj modni imperativ dizajnerica – „već njegujem stil
moderne žene s naglašenom osobnošću. Način odijevanja odraz je osobne vizije i
načina života. Dobro je pratiti modu, ali treba je prilagoditi osobnosti.
Odjeća u kojoj se osjećamo ugodno, najljepše nam stoji, i to je, po meni,
čitava filozofija mode.“
Na pitanje što smatra ključem svoga uspjeha u svijetu mode, kaže da je to vjerojatno spoj velike volje i ljubavi za taj posao, te naravno upornost. Ali i stava prema klijenticama, koje su joj svaka za sebe inspiracijom. Ukratko, svi modeli Grete Gudelj su personalizirani, jer ona voli utjecati na pozitivan izgled žene. U tom smislu podjednako se ponaša kao dizajner i kao modni stilist. Dizajner je, kaže, sam po sebi stilist. Jer, tvrdi, netko tko ne poznaje školu šivanja, konstrukciju, ne poznaje tijelo, građu i osobitosti pojedinih klijenata – ne može biti stilist. „ Prava bi radost bila znati da osobe, ženske i muške, posebno u politici, koji nas predstavljaju u svijetu, o čijem nastupu, fizičkom i duhovnom, o čijoj ozbiljnosti i dojmu, ovisimo svi – da ta osoba ima profesionalnog, educiranog stilista, koji bi istinski vodio brigu o izgledu i dojmu koji ostavlja ta osoba. Naprosto bi trebao postojati dress code, profesionalno određen način odijevanja, o čemu ovisi i vjerodostojnost ljudi kojima je namijenjen.„
DOBA LOŠEG MODNOG UKUSA: Greta smatra kako se danas ne može govoriti o modnom ukusu, pored loših materijala i masovne mode. Uspoređuje to s odijevanjem Talijanki, za koje kaže da su najukusnije odjevene žene. Zašto? „Jer su“ kaže Greta, „ cijeloga života okružene ljepotom, svakoga dana prolaze kraj dizajnerski uređenih i opremljenih dućana, s vrhunskom odjećom. I da samo imitiraju te stilove – već su dobro odjevene! „ A kako se ona inspirira? Odgovara jednostavno: „Materijalima! Čim vidim materijal, znam točno što od njega mogu napraviti i na koji način. Ne treba mi prije toga nikakav crtež, nikakve ilustracije. Materijal i ja – i to je to!“
Ipak, postupak nastajanja modne ideje nije tako jednostavan. Potrebno je ideju nacrtati. Precizirati… „Da, pa i malo dijete zna napraviti dobar crtež. Ali mora se znati kako izvesti izrez, poznavati materijal kako bi model, odnosno proizvod na kraju mogao čuvati od kemijskog čišćenja, od peglanja itd. To je bitno! Mislim da mladi dizajneri, koji imaju sjajnih modnih ideja, upravo u tome griješe: koriste se jeftinim ili pogrešnim materijalima, pa upotreba izvrsno kreiranog komada odjeće, eventualno kemijsko čišćenje ili pranje, uništi sav njegov trud i talent.“
Poznate žene iz javnoga života, glumice, političarke i umjetnice u Gretinom dućanu svake sezone pronađu moderne i kvalitetne komade odjeće povoljnih cijena.
POTPORA MONDENIH KLIJENATA: „ Za sebe tvrdim da sam pravi dizajner. Ali, za razliku od svjetskih dizajnera, mi nemamo razne timove i banke koji nas prate. Da imamo sve to, mogli bismo ponuditi revije, angažiranje promotora mode. Ovako, našu maštu moramo ograničiti. Ja si ne mogu priuštiti da stvorim nešto nenosivo. Sve što stvorim – moram prodati…“ Je li u tomu baš i u njenoj neupitnoj upornosti razlog što uživa popularnost među poznatim Hrvaticama i fashionisticama. Svakako – da. Jer, među njezinim klijenticama bile su i fashionistice poput supruga poznatih javnih osoba, veleposlanice, žene državnika koje su dolazile u Hrvatsku, državnice same. No, posebno ističe iskustvo s princezom Farah Diba, koja se njezinim modelima oduševila vidjevši ih na ženi, inače rođenoj Zagrepčanki, njezinoga osobnoga fotografa Hervéa. Na odmor u Val d’Isere žena je ponijela nekoliko divnih kompleta kupljenih kod Grete. Princeza se oduševila i naručila također više kompleta, zbog čega je Greta čak kod javnoga bilježnika morala zajamčiti da neće otkriti njezine mjere. Posebno su se princezi dopala dva kaputa, iz kojih navodno nije izlazila za sve vrijeme boravka u Deauvilleu, mondenom sastajalištu okrunjenih glava na obali Normandije. S Gretom je 1993. već počela pregovore o tome da joj pomogne otvoriti dućan na nekom od tih mondenih mjesta. No, bile su to ratne godine i vrlo delikatna situacija…
Greta Gudelj s kćerkom, talentiranom mladom dizajnericom Loretom Gudelj
NASTANAK MARKE LORE: Danas, nakon tolikog iskustva, nimalo se ne osjeća umornom. Još uvijek radi po cijele dane, što je njezinu kćerku Loretu Gudelj svojedobno uplašilo i nije se otpočetka odlučila za struku svoje majke. Ipak, studirala je povijest umjetnosti i španjolski jezik, a u posljednje vrijeme posvetila se upravo namjeri da se Greti pridruži u poslu, ali sa svojim modelima i vlastitom etiketom – Lore. Dakako, njezina vizija mode obilježena je i njezinim obrazovanjem, pa modeli koje pušta na tržište jesu reminiscencije na umjetnost. Tako je nedavno predstavila kolekciju inspirirannu romanom „Sto godina samoće“, u koju je unijela svoju zanesenost Južnom Amerikom i literarnom lokacijom, Makondom, iz romana Gabriela Garcie Marqueza. Oslikani materijali, koji prizivaju stilove s početka 20. stoljeća, namijenjeni su mlađim samosvjesnim ženama. Greta je opet tu da svijetu pokaže što je prenijela na svoju kćer.